woensdag 6 mei 2009

terug in Nederland

Ik ben weer terug in Nederland.. Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds een hele rare gewaarwording, toen mij van te voren verteld werd dat je best een cultuurschok kon krijgen als je weer in Nederland was, verklaarde ik diegene voor gek. Op dit moment begrijp ik waar diegene het over had.

Er zijn zoveel dingen hier die me opeens opvallen, tegenvallen enzovoort.
Ik zal eens even een aantal voorbeeldjes geven:

- mijn eerste trein die ik weer nam hier in Nederland had ongeveer drie minuten vertraging. Mijn reactie was meteen dat ik zat te mopperen (terwijlik niet eens echt een afspraak op tijd had staan ofzo). Ik schrok er een beetje van. In Brazilie stonden we regelmatig een uur, anderhalf uur of twee uur te wachten op een bus en dan hoorde je mij niet mopperen.

- mijn eerste verjaardag weer in Nederland. De tv stond aan (dat zou in Brazilie ook niet gebeuren op een verjaardag), maar tijdens bijna elk shot wat er was, kwam er commentaar vanaf de bank op het uiterlijk, op het gedrag of op andere aspecten van de personen. En ja hoor, ook hier hoorde ik mezelf weer meedoen. (dat was volgens mij datgene wat ik me vier dagen geleden voor had genomen om niet te doen.. :S) Ik realiseerde me dat er in Brazilie vast ook wel over anderen gedacht word, maar het word niet besproken met anderen. Heerlijk.

- mijn eerste keer winkelen. (jaja, je kan niet snel genoeg zijn om weer even door de stad te lopen hier). Ik was helemaal moe aan het einde. Het is een groot verschil dat je in Brazilie de andere mensen die ook aan het winkelen zijn niet echt verstaat. Je hoeft dan namelijk ook niet naar hen te luisteren. Heerlijk rustig. Je bent alleen bezig met de mensen waar je zelf loopt en de rest helemaal niet. Hier versta je iedereen (en zoals een goede nederlander betaamd moet ook ik natuurlijk wel half/half meeluisteren). Wat een hoop gemopper, negatieviteit en oordelen hoor je dan zeg...

Nou ja zo zijn er nog wel meer dingen te noemen. Het is gewoon apart. Maar goed, ook in Brazil zijn minder lueke dingen en ook in nederland zijn mooie dingen (denk maar eens aan die verschrikkelijk lekkere warme douche waar heel veel water uit komt, of aan dat bed met een goed matras, of aan het koffiezet apparaat wat weer echt lekkere koffie maakt, aan de lekkere nederlandse thee... Ja, het leven is hier zo slecht nog niet.. Het is alleen wel weer wennen..

Eigenlijk wilde ik alleen maar zeggen.. Ik ben er weer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2 opmerkingen:

Nel zei

Jaaaaa!! Je bent er weer! Dat vind ik heel erg leuk, want nu kunnen we eindelijk eens samen gitaren op de kring. Wedden dat dat gaat gebeuren? Neem de tijd om te wennnen, komt goed! -X-

geheelanders zei

Daar heb je onwijs gelijk in..! Ik merkte het na een vakantie een aantal jaar terug op het vliegveld in Canada al.. Opeens hoorde ik overal gemopper om mij heen... :) Nederlanders... Zijn we gewoon goed in ;)

Leuk je weer gezien te hebben!