dinsdag 25 november 2008

afscheid

Afscheid nemen is nooit mijn sterkste kant geweest en ook vandaag kwam ik daar weer achter. Dit is de laatste week dat 'onze' (ja zo voelt het een beetje) buitenlandse studenten hier zijn.

Afgelopen weekend is Simon bij mij in nieuwerbrug geweest en het was bijzonder. Sowieso leuk om een 'vriend' uit Zambia zo voor het eerst kennis te laten maken met bijvoorbeeld sneeuw. Geweldig om te zien hoe hij genoot van de dingen die hij voor het eerst zag terwijl die voor ons heel normaal zijn. Dan ga je weer eens nadenken over wat we eigenlijk allemaal om ons heen hebben. Neem nou sneeuw... wij vinden het koud en glad maar wel leuk om mee te gooien, maar Simon... Hij zag dat sneeuw uit hele kleine stukjes bestond, dat het glinsterde, dat je er kleuren in kon zien als de zon er op scheen, dat het smolt in je handen... alles aan sneeuw was nieuw.. en ja, hij vond het ook te koud en spannend om op te lopen om dat het koud was en ja ook hij ontdekte al snel de appel waarde die sneeuw oproept namelijk het gooien ermee.. maar hij genoot er van.. Zo vol bewondering naar een beetje sneeuw in je handen kijken.... met andere ogen..tof..

afgelopen drie maanden heb ik veel geleerd van deze 'vrienden'. Grote cultuurverschillen, kleine cultuurverschillen, leuke cultuurverschillen en cultuurverschillen die lastig zijn om mee om te gaan :)... maar ook zoveel dingen hetzelfde... Uit zes verschillende landen, zes verschillende talen, zes andere culturen.. en toch samen ook op elkaar lijken..

Ik heb geleerd om op een andere manier naar dingen te kijken, ze hebben vragen gesteld over veel dingen die voor ons normaal zijn... tof om daar zo drie maanden van te 'proeven'.

nu nog een paar dagen te gaan... aan de ene kant wel een stuk ontspanning, geen engelse lessen meer, geen discussies meer over de botheid van de nederlanders, niet meer samenwerken met mensen die op een andere manier werken en wat heel lastig is om 'samen' te komen dan...
aan de andere kant.. ik zal hen missen.. ik zal hun frisse kijk op dingen missen, ik zal de lol missen, ik zal hen als persoontjes missen....

pfff het afscheid komt eraan.... nog twee daagjes genieten.....

2 opmerkingen:

geheelanders zei

Cool en minder cool! Leuk om te zien hoe buitenlandse mensen idd ons kunnen laten zien wat er mooi is aan ons land. Ik zat eens met een chinese vrouw in de trein die helemaal ondersteboven was dat ons land zo plat is. Opeens zie je dan iets heel gewoons in een ongewoon daglicht ;)

Sterkte met dit afscheid!

Ps.
Heb je je eigen ticket al geboekt?

Anoniem zei

Popje,

Ja da's niet leuk, het afschied nemen. Maar het is een goed teken dat je het kastig vindt, dan heb je een goede band met ze opebouwd!! Wacht maar tot je in Brasil geweest bent, dan ga je ook janken als je naar huis gaat..!!

Liefs Fieke