dinsdag 11 november 2008

Nehemia

Naar aanleiding van een preek twee weken geleden heb ik de afgelopen twee weken het bijbelboek Nehemia eens doorgenomen. Terwijl ik dat deed betrapte ik mezelf erop dat ik dit boek echt nog nooit gelezen heb. Het is een heel bijzonder bijbelboek vind ik. Er staan een hoop verschillende thema’s in en het heeft me dan ook aan het denken gezet.

Een aantal thema’s die mij aanspraken waren:
- Op een gegeven moment is hij in de rouw en huilt hij om het feit dat de muren en de poorten van de stad kapot zijn en het volk mikpunt is van spot daarom. Op dat moment bid hij tot God en meteen vraagt hij om mogelijkheden wat hij er zelf aan zou kunnen gaan doen.
- Op het moment dat de koning vraagt wat zijn wens is (er dus openheid is voor mogelijkheden) bid hij tot God… (afhankelijkheid van God bij “belangrijke” beslissingen)
- Als hij uitgelachen word en de spot met hem gedreven wordt geeft hij als antwoord: Het is God die ons doet slagen. (volledig vertrouwen op God en Zijn plannen, ook al wordt de spot met hem gedreven)
- Nehemia 4 gaat over dat Sanballat en Tobia Jeruzalem aan willen vallen en verwarring stichten. Nehemia zorgt voor een goede verdediging en bracht alles bij God. Sanballat en Tobia lieten het even rusten toen ze merkten dat God aan de kant van de Joden stond. Dus de joden konden verder. Maar ze gaven de verdediging niet op (waren dus alert) maar gingen wel door met de bouw!!!!

Zo staan er nog wel een aantal thema’s in die mij erg aanspraken. Vooral hoofdstuk 9 heeft mij erg aan het dneken gezet. In dit hoofdstuk is een opsomming van alles wat God voor het volk gedaan heeft en daarin staan zo veel eigenschappen van God verwerkt.
Ik zou het graag hier allemaal opschrijven, maar ja, je kan het ook gewoon lezen natuurlijk. Maar goed, hier een kleine selectie:
- U heeft alles gemaakt
- U heeft Uw woord gehouden
- U bent rechtvaardig
- U antwoordde op hulpgeroep met wonderen en tekenen
- U leidde hen
- U sprak met hen
- U bent een God van vergeving, U bent genadig, liefdevol, geduldig en zeer trouw.
- U waarschuwde ze
- U had vele jaren geduld
- U bent een grote, ontzagwekkende God

Enzenzenz.. zo staan er nog veel meer kenmerken in van God.. Wel echt tof om te lezen.
Hoe vaak staan we zelf stil bij wie God eigenlijk is, wat Hij al voor ons gedaan heeft en hoe vaak Hij zich al bewezen heeft. Best iets om bij stil te staan merk ik.

2 opmerkingen:

Erik van der Eijk zei

Cool! Ik ga ook lezen!

geheelanders zei

Gaaf, ik heb Nehemia een tijd geleden gezelze, vond't toen ook een vet boek. Ik ben sinds vorige week ook weer begonnen met elke dag een stuk uit de bijbel lezen. Echt gaaf, ik merk dat het zo tof is om met regelmaat na te denken over waer geschreven staat.
U Rock.

Rufio.